Roodkapje revisited

zaterdag 12 februari 2011


Ondergetekende was in desperate need of a simple project. Zo'n snel klaar - mooi resultaat dingske, u kent dat wel. Een simpel rokje wegens weinig tijd en ideaal om de inactiviteit te doorbreken.

Dochter wilde een roodkapjesrokje. Voor bij de cape, die tegen alle verwachtingen in bijna dagelijks om de frêle schouders wordt geslagen. Het rokje in kwestie moet dienst doen als onderdeel van de carnavalsoutfit. Voorwaar geen prinsessen op carnaval in dit huishouden.

Het rokje dus. Simpel, dacht ik. Fluitje van een cent. Maar dat was natuurlijk buiten de stof gerekend. Ik had deze 'gordijnstof' ooit gekocht met de bedoeling er een jurkje uit te maken, maar aangezien mijn jurkjesangst nog steeds niet over is en de winter dan weer wel, mocht het nu een rokje worden.
Ik verzeker het u, gordijnstof rimpelen, dat doet zeer aan uw vingers, want dat glijdt voor geen meter en ge riskeert elke seconde om uw draad stuk te trekken. Wat niet gebeurde, thank god. So far so good. Maar daarna... Daarna ging ik zwaar in de fout. Ik wilde geen rokje op de groei en maakte het dus te klein. Pffff. Eerst probeerde ik het nog te redden, waar al snel bleek dat een rits de enige oplossing was. En omdat ik uiteraard op zondag niet de juiste rode rits had liggen, werd het een blinde rits. En daar ben ik vooralsnog geen held in. Enfin, in het rits inzitten wel, in het proper afwerken met gordijnstof... dat niet.

Ik had bij momenten zin om het ding in een hoek te gooien, maar met nog 3 andere onafgewerkte projecten in diezelfde hoek zou dat mijn zelfvertrouwen absoluut geen goed doen. Dus beet ik door. Met dit als resultaat:

Little red riding hood

16 opmerkingen:

  1. staat hier tegen begin maart ook op het programma! Een rode cape met bolletjesstof binnenin en een rood rokje...
    Wat goed dat je nog even hebt doorgebeten, want het is mooi geworden hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die stof is wel heem mooi, zeg! En jij slaagt er in een goede foto te maken van rood :-)
    Ik geloof het meteen. Dat ze naar oma gaat koekjes brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi! Dat was als kind één van mijn favoriete verkleedoutfits. Ik had ook een rood mandje, al was dat er een beetje over, maar niet zo'n mooie rode rok!
    Ik heb je een stofje (papieren vogeltje) toegeworpen. Je moet maar eens gaan zien op mijn blog ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat mooi zeg! Helemaal leuk. Misschien is het een idee om een rimpelvoetje aan te schaffen voor je naaimachine? Ik heb er ook 1 en ik vind het een uitkomst. (Dat voetje heeft geloof ik 10 euro gekost)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sorry, toch even nagekeken: zo'n rimpelvoet kost 19 euro (de 10 euro die ik eerst dacht was van het applicatievoetje). Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Judith: bedankt voor de informatie! Geen idee of dat ook beschikbaar is voor de machine die ik nu hebt, maar ik hou het in mijn achterhoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De volhouder wint he. Voor een contente dochter doet men toch veel, niet?
    Ik onthoud: geen gordijnstof rimpelen. check.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhhh maar het resultaat is er wel naar hoor, schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. uwd ochter staat er beeldig mee. hou de boze wolf maar op afstand want het is écht roodkapje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geen gordijnstof rimpelen, inderdaad, voor gordijnen zelf verkopen ze van die trektouwtjes en als je die aan je laars wilt lappen... inderdaad: pijn aan je vingers. En je kan moeilijk zo'n treklint in een rokje stoppen. (Of wel?)

    Maar zonder het verhaal erbij is het een gerimpeld rimpelloos project. En een erg mooie stof.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schoon met dat subtiel dessintje in de stof! Ik vind die foto van haar super. Zou zo op een cover van een sprookjesboek kunnen komen!

    BeantwoordenVerwijderen