Het driejaarlijkse valgebeuren ofte 'waarom een deken toch deugd kan doen in de zomer'

donderdag 30 juni 2011


Vorig weekend ging ik zwaar onderuit. Dat mag u gerust letterlijk nemen. Tegen de vlakte, ja. Languit. Geen mens in de buurt, dus geen schade aan mijn ego, maar niettemin, wel zware schade op andere vlakken. Ik verkondigde stoer dat het geen zeer deed, want als ge steevast tegen uw kinderen zegt dat ze niet moeten janken, dan moet ge zelf ook niet 'oeie' en 'aie' roepen bij het minste schrammetje. Alhoewel. Mijn schrammetje is er namelijk een die mijn volledige knie bedekt en die doet verdraaid veel zeer. Bij elke beweging die ik maak word ik herinnerd aan die fatale zaterdagmiddag. Dat trekt, jong, zo'n korst. Dat trekt en barst en gloeit en dat leidt tot stijve knieën en stijve ruggen en nekken van niet te durven bewegen in bed.

Ik verdiepte me in mijn eigen valgeschiedenis. En net toen ik dacht dat ik eigenlijk al pakweg 25 jaar niet meer was gevallen, toen sprak mijn geweldig geheugen dat radicaal tegen. "Oon," zei het, "weet ge niet meer dat ge, zwanger van uw jongste en volop in de verbouwingen, in die loopgraaf in uw woonkamer zijt gesukkeld en daarbij uw scheenbeen openhaalde met twee roestige nagels?" Ik bekeek mijn scheenbeen en zag dat de littekens na drie jaar bijna weg waren. En dacht aan de ontzetting in de ogen van de verpleegsters, toen ik daar lag met verse zoon en gehavend onderbeen. "En Oon," ging mijn geheugen verder, "drie jaar daarvoor donderde je van de trap in week 40 van uw zwangerschap." Waar, dacht ik. Dus met andere woorden: ik heb een driejaarlijkse valtraditie. Voorjaar 2014, ik zet het alvast in mijn agenda.

Maar soit, as every cloud has a silver lining, 'heb ook dit nadeel ze voordeel'. Ik maakte enkele weken geleden namelijk nog een deken. Een dat slechts met een enkel doel was gefabriceerd: plaats maken in de kast. Dat deken blijkt nu een verdraaid handig vriendje. En zo lig ik 's avonds met de voetjes omhoog. Zonder coctail. Helaas.

coctail blanket
coctail blanket
coctail blanket

25 opmerkingen:

  1. Nou wat sneu voor je. Ik hoop dat je lekker snel opknapt. Maar gelukkig heb je zo een leuke deken die je een beetje kan opvolijke. Jammer van de coktail. Die heb je volgens mij flink tegoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een triest verhaal, geniet van uw deken, t ziet r in ieder geval super gezellig uit!
    groetjes, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als 's werelds grootste sukkel leef ik van harte met je mee. Diploma uitreiking? Dan heb ik een joekel van een pukkel op mijn gezicht? Heilige communie? Mijn moeder verknipte mijn haar nog even gauw. De dag voor een spannend afspraken van top tot teen door de zon verbranden... ik ben er expert in. Hoop dat je gauw opknapt. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier is recent hetzelfde gebeurd: in een speeltuin schoof ik van een stapsteen. En nog geeneens met mijn eigen kinderen in de buurt, die lagen al in hun bedje. Het buurmeisje keek vreemd. Niks aan de hand, effe doorbijten, traantjes wegslikken. De nacht niet geslapen en 's morgens naar de dokter. Resultaat: een weekje gips.
    Niet leuk, maar ondertussen hebben we nieuwe gordijnen, zijn er vele kadootjes gemaakt, ...
    Dus het kan soms wel eens de moeite zijn! (neen, das niet waar, maar we maken er gewoon het beste van)
    Nog veel beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ola, ja ik ben ook een vallende als ik zwanger ben: nekeer van de bovenste trede tot beneden gevallen toen ik 38w zwanger was mét tweejarig kind op de arm. De baby in de buik en het vallende kind hadden niks..en ik stond gelukkig enkel vol bulten en schrammen en de daver op mijn lijf. Maar dat gaat nooit meer gebeuren, want ik ga nooit meer zwanger zijn,lol!
    mooi dekentje, maar is dat wel zo handig:dekentje maken om plaats te maken in de kast, dat dekentje neemt toch evenveel plaats in?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. schoon deken, maar ocharme voor jouw knie!
    Zal ik een drankje brengen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ge zou bijna denken dat ge terug zwanger zijt en dat het daar aan toe te schrijven is ;-). Het dekentje is wel heel mooi! Hebt ge feitelijk tips tegen het scheeftrekken van de fleece? Ik heb nog 2 dekentjes op de to-do-list staan en hetgeen ik voor mezelf maakte afgelopen winter heeft hier en daar wat bobbels in de fleece. Misschien nog harder strak spannen bij het spelden ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. AUW voor de valpartijen, maar zo een mooi dekentje zal de pijn wel verzachten?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach jee! Das ook wat! Wel een prachtig dekentje, dat lijkt me een heerlijk vriendje in tijden van pijnlijke knieën!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig zonder cocktail, anders duurt uw valtraditie van 3 jaar, misschien nog minder lang! 't ziet er wel een superschoon dekentje uit!
    En nu goed die knie verzorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, zwanger! Dat was ook mijn eerste gedacht ;-). Ocharme jong, dat kan inderdaad zeer doen. Gelukkig zijn er dan nog overvolle stoffen-kasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een dekentje tegen de pijn, meer moet dat niet zijn;) En het is dan nog een mooi en hip deken! Soigneer jezelf en vooral...laat je goed soigneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Aie! Ik moet helaas bekennen dat ik vorige week erg solidair was en in het station van de trap donderde, dus ook hier een gemerkte knie maar jouw verhaal lijkt me helaas pijnlijker... Dus dat deken is verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. U oh, dat klinkt heel pijnlijk :-/ Laat je maar goed verzorgen en versterkende drankjes brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ooh, moet ik u een coctailke komen maken, dan kan je het opdrinken onder je mooi dekentje! Stik je altijd nog eens over uw paspelrandje? Dat doet mij er trouwens aan denken dat het ook alweer lang geleden is dat ik gevallen ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een "ai" voor de knie, een "mooi" voor het dekentje!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Liesel: nee, ik stikte nooit langs de rand, maar Griet en Belle zeiden dat dat de paspel beter deed uitkomen. Al denk ik niet dat dit is zoals zij het doen.

    En zwanger? Nee, echt niet! Dus laat die coctails maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Met zo'n schoon deken moet je knie toch wel snel beter worden hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oeie, oeie, oeie. Bij ons kunt ge toch janken? Verzorgt u maar, geniet van dat schone deken. Ooit maak ik er ook één!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Oontje...dit is wel hoe ik het doe, maar met een iets grotere steeklengte (3,5 à 4). Als je er met uw neus op zit zie je het stiksel, maar van ver valt dat helemaal niet op. Ik pas het vooral toe bij de dekbedovertrekken en de kussenslopen: dat bespaart je heel wat strijkwerk (je moet niet altijd dat paspelke van tussen die twee stoflagen prutsen) en het paspelke komt idd beter uit.

    Trouwens...een foto van uw knie was hier ook niet mis geweest. En ik vind het verband tussen valpartijen en zwangerschappen hoogst verdacht. Iets te melden?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja, jong, een foto van mijn knie, ik wil mijn volk hier niet wegjagen.
    Jij kan live komen kijken.
    En zwanger, oh my, het Lief loopt weg, denk ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. veel beterschap! Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ALs je wat dichter woonde, bracht ik cocktails .. en je Freitag.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ocharme ocharme ocharme! Hopelijk voel je je snel beter. Als ik nog eens in Gent ben, kom ik je dan een potteke B&J brengen!

    BeantwoordenVerwijderen