Slabben op verzoek

zondag 5 juni 2011


Oontje lijkt de laatste tijd de steun en toeverlaat van menig beginnend naaister. Dit mag u wat vreemd lijken, met 0 uur naailes op het conto. Het is een feit, hoe ze het volgens de regels van de kunst moet doen, dat mag ze dan misschien niet weten. Maar dat deert niet, want ze heeft ogen in haar hoofd, een stel werkende hersenen en weet zich omringd door een schare IJverige en andere Wijven.
In mailtjes wordt gevraagd naar tips, advies en zo tussen de lijnen door ook wat moral support. Ze geeft dat graag. Soms krijgt ze suggesties, zoals de vraag naar een tutorial voor een slab. Dat wimpelde ze af, want slabben, dat hebben we 1. niet meer nodig, en 2. daarvan zijn er ook meer dan genoeg handleidingen voor te vinden op het www. Toch werd er aangedrongen, want 'zo in 't Engels is dat toch moeilijk met al die inches en die rare woorden.' Welja, het kan geen kwaad uw tutorial eens door vriend google translate te halen. Al kan het zijn dat u er dan nog minder van begrijpt. Prentjes kijken is trouwens ook altijd een geweldige tip. Ik geef het u maar mee. Maar soit. Is uw angst voor Engelse handleidingen bijwijlen groot, neem dan uw toevlucht tot deze handleiding.

Slabben maken is simpel. In no time had ik dit stapeltje. Dus, hier gaan we:

slabben

1. Teken een bestaande slab over.

2. Knip de slab in katoen en badstof. Of in toile cirée zo u wilt.
Ik knip de badstof altijd een halve centimeter groter dan het katoen. Zo komt u niet in de problemen als de twee ten opzichte van elkaar toch gaan verschuiven.


3. Overlock de badstof slab. Badstof rafelt en lubbert gelijk zot, dus overlocken of zigzaggen is echt wel nuttig.


4. Leg de goede kanten op elkaar. Speld op elkaar en stik rondomrond vast. Laat de halsopening open. Keer om.


5. Knip een biaislint op de gewenste lengte.

6. Speld op de badstof kant en stik van rand tot rand.


7. Plooi om en stik door van het ene uiteinde van het lint tot het andere.


Klaar!



slabben

Bij haar vind je trouwens een handleiding voor een slab met mouwen. En hier vind je de mooiste slabbenset ever.

27 opmerkingen:

  1. Wat een vrolijke slabbetjes. Nu nog zevermondjes zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou van zelfgemaakte cadautjes, altijd leuk om te maken en te geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kijk, hier ben ik nou superblij mee! Mijn mannetje gebruikt nog plenty slabben en zal dat ook zeker nog blijven doen, alleen die grote maat slabben zijn echt duur. Ik heb nog een stapel gebruikte handdoeken, die kan ik hiermee een prima tweede leven geven! Dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. So wonderful!
    We don´t need them anymore (fortunately) but your direction and your pictures are so great!
    Hexalotta

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die staan hier ook al lang op de planning om te hebben liggen als kraamcadeautjes, maar 't komt er maar niet van. Te veel andere, dringendere plannen. 't Is heel duidelijk zo. Mamasha heeft trouwens ook een duidelijke slabbenuitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Juist, An, dat is waar. Maar ik heb jaren gezworen bij slabben met lintjes, omdat mijn kinderen een hekel hadden aan 'over-het-hoofd' slabben en die met velcro trokken ze zelf af.
    En die lintjes in al die kleurtjes vind ik gewoon ook zo vrolijk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Al die kleuren op die laatste foto, zo mooi! Ik maakte er onlangs ook eentje, (bijna) helemaal hetzelfde als jou tutorial. Maar bij mij kwam het biaislint los (of toch bijna), ik snap het nu al wat ik verkeerd deed, dankzij jou! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk zeg! En die stofjes die je er voor gebruikt hebt : SUPERLEUK!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toch super bedankt voor de moeite ! Ik moet er namelijk ook net eentje maken ! En dit zijn echt wel heel originele slabben !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super, met een achterneefje/nichtje op komst is dit er eentje om uit te proberen (in de vakantie)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Precies zoals ik ze ook al gemaakt heb. Ze zijn inderdaad supersnel klaar en het is tof bandwerk. En plezant om te geven als extraatje bij een geboorte-kado. Vanaf nu kan ik dus naar hier verwijzen als ik er nog eens maak en zou bloggen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. vraagje: Als je het biais op de badstofkant moet spelden en stikken, stik je dan dubbel? Ik bedoel daarmee: stik je dan zowel op het badstof als op het gewone stof of mag dat niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als Vink de mooiste slabbenset ooit maakte, dan is deze toch zéker de op één na mooiste slabbenset :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi, mooi, mooi. Ik kan mijzelf er vaak niet toe brengen om slabbetjes te maken van zo'n mooie stofjes, maar je brengt me in de verleiding...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @ Wolinn: het is een ideaal restjesproject. Je hebt er maar een klein stukje van nodig.

    @ Hella: ja, stikken door badstof en katoen bij het bevestigen van de biais en dan het hele lint doorstikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik maak ze zelf ook om cadeau te doen, maar gebruik badstof ( voor de absorptie ) en flanel ( lekker zacht aan het snuitje ) ... Ideaal geboortecadeautje!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Plezant om naar te kijken. En wat ga je nu doen met al die slabben?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Aha! Weggeven als cadeautje en uitdelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ah maar ja... Ik deed altijd 'biais helemaal rondom'. En dan deed ik ook vaak helemaal niets wegens geen zin in zoveel biais. Dit is... (eenvoudig genoeg om zelf op te komen maar daarvoor duidelijk hersens niet genoeg werkend) geniaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. En kun je trouwens ook theedoekstof of hydrofiele doek gebruiken voor de achterkant?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @ Marèsalicious: ja, waarom niet. Als het maar goed vocht opneemt. Proberen! Laat gerust weten als het werkt. Ik had daar nog niet aan gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. :-) Ik ga het proberen en laat je iets weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hoe lang en breed zijn die van jou? om enig idee te hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. we, een vriendin en ik, hebben gisteren elk een slab gemaakt. Het is heel goed gelukt, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Woehoew, bedankt! Ziet er eenvoudig genoeg uit om mijn ondertussen stoffige naaikunsten (en afkeer van biaislint in bochten) nog eens boven te halen, nu ik tante wordt! Jubel ende juich!

    BeantwoordenVerwijderen