De weerbarstige overlock & Anne Kurris

maandag 5 maart 2012


Er waren zo van die tijden dat ik mijn overlock met alle graagte uit het raam had gekieperd. Ware het niet dat ik daar toch een aardige duit voor had neergeteld en dat mijn volhardendheid het uiteindelijk altijd wint. Zo ook nu. Ha!

Ik kocht mijn Bernina 800DL pakweg anderhalf jaar geleden bij Mertens, hier vlakbij. Uiteraard had ik daarvoor het verenigde interweb afgeschuimd op zoek naar het beste aanbod. Maar toen kreeg ik een inval die mij later nog goed van pas zou komen. Ik dacht: "Een winkel vlakbij, dat is precies wel interessant. En gratis lessen erbij! Nog interessanter!" En zo liep ik buiten met een grote doos in mijn armen en een pak lichter in de pockets. En content, jong. Content gelijk een klein kind.

Dat geluk duurde helaas niet lang. Ik prutste wat thuis, kreeg niet echt het gewenste resultaat, volgde een les, waarbij meneer Mertens himself er werd bijgehaald om mijn hardleers machien tot de orde te roepen. Het mocht niet baten. Ik modderde een jaar aan. Mits het nodige gevloek, gedraai aan de knoppen en verspilling van draad en stofrestjes, kreeg ik hem toch altijd waar hij wezen moest. Ik moet u niet vertellen dat de stoom soms uit mijn oren kwam als ik het woord 'overlock' nog maar hoorde.

En dan, na een jaar, kon ik het echt niet meer aanzien. Toen het na een onderhoud nog altijd niet helemaal koosjer ging, nam ik de telefoon en deed mijn verhaal. Ik mocht direct komen en mijn weerspannige overlock werd aan een test onderworpen. Hij faalde. Grandioos. Oef, het lag dus niet aan mij.

En dan is daar: dé service. Toen nummer 1 ongeneesbaar bleek, stond daar voor mij: een gloednieuw beestje. Volledig getemd en braaf luisterend naar zijn nieuwe baasje. Zo een genot moet een overlock zijn. Zo moet service zijn. Mijn goesting kwam in elk geval keihard terug.

Ondertussen is het alweer enkele maanden dikke liefde tussen ons. Tussen de overlock en mijzelfve, wel te verstaan. Ik vertrouw dat beestje zo hard dat ik er zelfs een Anne Kurris trui voor durf stuk te knippen om die dan met een fluitend gemak weer om te toveren tot een nieuwe trui. Zeg nu zelf. Dat verdient toch wel een dikke duim. Merci Bernina, merci Mertens, merci meter Inge die de kapotte Anne Kurris trui toch niet in de vuilbak kieperde.

Ziet hoe schoon.

ak_af

Een stiksel zonder lussen, op de perfecte Bernina.

bernina

ak_label

Geef toe, zoiets zachts kon ik toch niet weggooien?

ak_peruvian

Nu alleen dit bazeke nog zien te temmen.

ak_zot1
ak_zot2ak_zot3

30 opmerkingen:

  1. Ooooh, zo mooi!! Wat erg dat je een jaar hebt moeten aanmodderen tot je erachter kwam dat het écht daadwerkelijk aan het apparaat lag! (En waarom geloven mannen dat nu nooit??) Ik en de naaimachine hadden een moeilijke start (ik naai nog geen jaar), maar we werden vrienden en afgelopen weekend... pff, weer gelazer. Tranen!!
    Hopelijk vanavond beter...
    Groet,
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is alsof ik het verhaal van mijn zus lees die ook volledig gefrustreerd was door haar lockmachine en die dus uiteindelijk gewoon niet goed bleek te werken. Ze wacht nu op een nieuwe die in bestelling is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het is heel mooi geworden. Fijn dat je weer vrienden bent met je machine...
    He, en je hebt 700 volgers, wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eerste en vooral wat een service heb jij toch wel gehad !
    Dan heb ik eigenlijk een vraagje.
    Ik heb de zelfde overlock machine als jij.
    Maar ik krijg altijd als ik heb geoverlockt aan de goeie kant wat je ziet draadje die zo open kunnen. Ik kan het niet anders noemen want weet stiekem niet hoe het noemt.
    Met gevolg dat het gewoon niet mooi is dat je die draadjes altijd ziet.
    Ik heb al vanalles geprobeerd ma waar weet niet wat ik moet doen er mee.
    Op welke stand staat jouw machine ?
    Alvast bedankt , mss kan jij mijn reddende engel zijn !
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had aan de onderkant altijd lussen. Dat kon ik oplossen door de spanning van mijn groene draad (deze die dus problemen gaf) hoger te zetten. Normaal staat alles op 4 bij mij, nu zonder problemen. Met de vorige machine moest ik bij elke stof eerst lang proberen om de juiste spanning te vinden, want enkel zo had ik een proper stiksel. Nu heb ik altijd een mooi stiksel, zonder draaien aan de knoppen. Misschien ligt het ook gewoon aan je machine?

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan er ook niet mee werken. Maar ik ga nu bij Van Rooy in Mechelen waar ik hem kocht, les volgen. Ik hoop dat het dan beter lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, hier kan ik ook over mee praten. Zelfde overlock, gelijkaardige ergernissen... Alleen denk ik dat het bij mij wel aan mijn kennis en kunde ligt. De lessen van dhr. Mertens zullen het uitwijzen.
    Blij dat het bij jou wel goed gekomen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waaaauuuww! Mooi! En wat een volhardendheid, arme ziel, een jaar lang....Maar koekt wat het uiteindelijk heeft gebracht...Prrrrrrachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van Mertens idd geen klagen :) en *zucht* Arequipa, kheb de fabriek daar gezien waar de meeste kledij gemaakt wordt. Al die zachte wolle lama'tjes.. een geluk dat mensen zoals jij zoiets niet zomaar wegsmijten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ow, dan zal ik dat toch maar mooi handwassen, zeker?

      Verwijderen
  10. Fun he, van groot naar klein. Ik deed het ook al met heel wat truien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige trui. Gelukkig dat het weer dikke liefde is met je overlock.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow - you made it? Great sewing :) off to find you on interest and thank you so much for linking to me :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een super maaksel! En ja, die Bernina-service is echt de max, dubbel en dik zijn geld waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En kan ik dan eens lessen komen volgen bij jou? Na de drukke VanKatoen-tijd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amai, de kleuren spetteren van mijn scherm. Super-recycling!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Volledig getest en goedgekeurd, dat truitje. Mertens biedt een super service !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schoon Lies, en dat V-ke zo schoon af! Mss het bazeke ook eens naar Mr Mertens brengen om te temmen ;-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kan je met een overlock een volledig kledingstuk maken? Wat zijn de voordelen van een overlock tov een gewone naaimachine? Of weet iemand waar ik dit kan lezen? Ik ben een beginnende naaister, heb naaimachine, en nieuwsgierig naar wat een overlock kan en wat het verschil is in gebruik en resultaat tov naaimachine? Alvast heel hard bedankt als iem. Dat zou willen toelichten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een overlock kan je soms een volledig kledingstuk maken, maar lang niet altijd. Je gebruikt een overlock voornamelijk om randen af te boorden, daar waar je anders zou zigzaggen. Ook bij tricot, zoals t-shirts, of jurkjes in tricot, kan je de overlock gebruiken om de patroondelen aan elkaar te zetten. Niettemin heb je bijna steeds nog een gewone naaimachine nodig omdat je nu eenmaal niet alles kan op een overlock.

      Verwijderen
  19. ooh zeg, dat is keimooi! En zo zonder onderlijveke, dat moet een superzacht truitje zijn als hij dat zo wil dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. keischoon truitje! wat een geluk dat die niet is weggegooid! zou zonde geweest zijn!
    Ik heb ook een 800 Dl en momenteel nog ferm content van jong :) een geluk dat ze zoner morren een nieuwe beste vriend hebben meegegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb hetzelfde probleem als Iris, tussen de twee naden zie je altijd van die lussen. Geen Bernina, een Singer. En maar draaien aan die knopkes om dat weg te krijgen. Om zot van te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Goeie service en gelukkig maar dat je nu lekker ermee aan de slag kan. Wat een prachtige trui (aan een prachtig kind) heb je gemaakt! Misschien kan ik dat ook ooit doen, eerst maar eens sparen voor een nieuwe naaimachine. Voorlopig even verder vechten met mijn Husqvarna van 35 jr oud (ik win het nog steeds! haha).
    Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Goeie service is als een zonnestraal na een regenbui. Het maakt je dag weer goed :-). Mooi pulleke!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zo mooi seg! Prachtig die kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen