Oon houdt een feestje.

woensdag 7 maart 2012


Een mini-feestje, dan. Zoals iemand hier terloops opmerkte, we zijn al met z'n 700 (en meer als ik zie met hoeveel jullie hier dagelijks langskomen). Daar word ik blij van. Heel erg blij. En omdat alle redenen goed zijn voor een feestje, kocht ik voor mezelf een mooi boek. De draad van Alexander, van Sieb Posthuma.

Zondagavond zag ik namelijk de Canvasconnectie met en over Sieb Posthuma. Dat stond al even aangecirkeld in de programmagids, maar dat ik zo van mijn sokken zou zijn geblazen, dat had ik niet verwacht. Ik bestelde zijn boek over de Amerikaanse kunstenaar Alexander Calder onmiddellijk na de uitzending. De zoon was er net zo door gegrepen als ikzelf.
De genegenheid waarmee Posthuma over Calder sprak, ik moest er bijna om huilen. Net zo toen ik het boek las. Die lijnen, die kleuren, dat verhaal!

Het gemeentemuseum van Den Haag wijdt een tentoonstelling aan Alexander Calder, met op zondag een gratis kinderatelier. In dit filmpje wordt het boek voorgelezen.

De draad van AlexanderDe draad van AlexanderDe draad van AlexanderDe draad van Alexander

Blij werd ik ook van twee bosjes tulpen. Zelfs het prachtige groen van de stelen deed me glimlachen.

tulpenstelen

Hebben jullie dat ook?

25 opmerkingen:

  1. Wij hebben die uitzending ook gezien.
    Inderdaad erg mooi werk. Proficiat met je volgers

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig boek! Ik heb het meteen ook toegevoegd aan Goodreads :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik heb dat ook! De mooiste kinderboeken liggen zelfs bij mij op de kamer. En van alles wat je zintuigen doen zwellen van geluk op een zachte manier, daar wordt een mens blij van é! Wat fijn dat je ons (700 volgers!)daarbij helpt..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De kunstenaar kende ik al van zijn prachtige mobiles (al heeeel lang geleden bij kunstgeschiedenis op de middelbare school). Ik heb altijd met bewondering gekeken naar de eenvoud en het prachtige evenwicht hiervan. Ik wist niet dat er ook zo'n mooi boek van/over hem was verschenen. Op de verlanglijst dan maar!
    Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi, blij word ik ook van je blogje! Gefeliciteerd met die 700!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Blij dat je blij bent! Ik kende ook vooral de mobiles.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik was oo kzo blij dit weekend! ik heb eidnelijk weer volop bloempjes in huis staan! In de winter komt dat er niet van en nu ook roze en witte tulpjes, 2 orchideetjes en een azalea. Natuurlijk heeft de kat al zowat de helft opgegeten maar dat heeft ook zijn charmes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Verdorie! Aangestipt in de Humo, en dan toch nòg vergeten kijken! =/
    Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtig boekje, ik kende het niet. Wel de blijheid om verse, frisse voorjaarsbloemen. Ik kijk af en toe met een grote glimlach naar mijn fris oranje bos ranonkeltjes. Heerlijk (net als het bosje sneeuwklokjes in de tuin)!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor de tip!Laat ik nou net in Den Haag wonen (eigenlijk wel schandalig dat ik dit niet wist). Ik ga er dus zeker een kijkje nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van tulpen word ik altijd blij Oon! Na een viertal dagen, als ze over hun hoogtepunt lijken te geraken, knip ik de stelen nog eens bij en geef ik ze vers water. Ze dan zien opfleuren...!

    Calder kende ik, maar dat boekje niet. Lijkt me schitterend voor in de klas en thuis in de zetel. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. jaaah, de uitzending was al bezig maar ben er bij gaan zitten en ben blijven zitten tot het gedaan was(normaal zie ik enkel het journaal op net gemist). Nadien nog de naam 'Calder' opgeschreven om niet te vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ah verdorie, dat had ik niet gezien. Ik koop alle boeken van Sieb Posthuma die ik tegenkom (vaak in De Slegte), maar dit boek ken ik niet. Schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dan ga ik zeker eens in de Slegte kijken. Deze zal je er - hopelijk - nog niet vinden, want het is vrij recent.

      Verwijderen
  14. Dank voor je mooie en enthousiaste bevindingen over uitzending en boek! Hartelijke groet, Sieb Posthuma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh wat een fijne tip, dankjewel! Ik kende het boek nog niet. Ga vooral verder met je feestje en het delen van mooie illustraties!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Proficiat met de 700! Hier staan hyacinten in een potje, die ruiken heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. jeeuj feestje! Proficiat met al uw lezers!! Hier staan sinds mijn utrechtweekend-met-vriendinnnen elke week verse tulpen op tafel. Ik kocht er toen 'een hele bos tulpen voor 5euro!!!!!!!!!' (denk er een heel erg hollands accent bij) op een marktje en sindsdien kan ik niet meer zonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig boek idd. Moet ik eens zien te bemachtigen.

    Hier staan ranonkels mijn huis (en gemoed) op te fleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cosmox, in 1 dag thuis geleverd. Dat wordt nog een groot gevaar voor mijn portemonnee...

      Verwijderen
    2. Ik heb hier deze week identiek dezelfde uitspraak gedaan :-)

      Verwijderen
  19. Jo fraulein, wil je echt connecties met SP? Ik heb er geen rechtstreekse, maar weet misschien wel een weg. Wat wil je bereiken?
    En natuurljk welkom om te komen logeren als je de tentoonstelling wil zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja. Want ik kreeg twee bossen tulpen (een is zo weinig, moet hij gedacht hebben)
    En de canvascollectie dat mis ik iedere keer. Per ongeluk.

    BeantwoordenVerwijderen