Dungeness.

donderdag 5 februari 2015


Inexplicable. Dat is het woord. Dungeness is een plek die haast niet te beschrijven is. Een natuurreservaat - volop vogels, konijnen en schapen - in een soort maanlandschap. Zeeën van keien (shingle beach heet dat blijkbaar), met moerasdelen en hier en daar begroeiing die volop wordt afgegrazen door de schapen. Uniek in Engeland (waar er ook wordt naar gerefereerd als 'woestijn') én in Europa, zo leert het internet mij. Helemaal anders dan de natuurgebieden die ik hier in Vlaanderen bezoek. Ruwer. Harder. Of is het die kerncentrale op de achtergrond die voor iets surreals zorgt? Eerie, denk ik (u weet ondertussen wel dat mijn hoofd nogal vaak in het Engels denkt. Ik weet ook nog perfect wanneer ik dat woord voor het eerst hoorde. Hebben jullie dat ook?).

We waren vroeg, die ochtend. Geen zon, strakke wind. Het vroor en ik stampte mijn voeten warm. God allemachtig, wat een onaantrekkelijke plek leek dit toch, zo op het eerste gezicht. Maar goed, wandelen, dus.

dungeness_1a
dungeness_1b
dungeness_1c
dungeness_1d
dungeness_1e

Na de wandeling (vriezen + wind = koud! koud! koud!) reden we nog snel even naar de twee vuurtorens die in de schaduw van de kerncentrale het einde van het land aangaven. Deze plek was nog vreemder dan het stuk natuurgebied. Picture this: een kerncentrale, 2 vuurtorens, een hele rij huizen op het strand en daar tussenin verlaten schepen, containers en bergen afgedankt vissersmateriaal. We konden onze ogen niet geloven.

dungeness_1f

Maar het was tijd om onze host te ontmoeten in Hastings, dus we reden snel door. Op zondagavond, bij valavond, keerden we er nog eens terug. Voor een echte strandwandeling en heel veel 'moh, ziet dat!' en 'allez, hoe kan dat nu?' Fascinerend. Ik zou er zo weer naar terugkeren.

dungeness_2c
dungeness_2b
dungeness_2a
dungeness_2d
dungeness_2e
dungeness_2f
dungeness_2g
dungeness_2h

En toen viel de duisternis. En werd het toch echt wel een beetje creepy.

dungeness

10 opmerkingen:

  1. Dank om het te delen. Die ga ik onthouden voor als we eindelijk nog eens naar de UK gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een vreemde plek, indeed. Ik was er nog nooit, al zei de naam me wel iets. Ik noteer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me een droomlocatie voor fotografen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben je naar huis/tuin van Derek Jarman gegaan? Heb daar al heel lang boek van, staat op Dungeness. Tuin is geweldig.

    Lieve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen. Het was totaal onverwachts. Ik had ook helemaal niets voorbereid voor dit weekend. Pas achteraf gezien dat hij daar een huis heeft.

      Verwijderen
  5. Strange place! Ik word er wel niet vrolijk van. Mooie beelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ja, wat grappig. Wij waren afgelopen zomer in dungeness en ik wist ook niet wat ik zag: http://www.octaview.nl/weblog/?p=3741

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook zo gek op Dungeness, ik heb er een boekje over gemaakt: http://scheelpj.home.xs4all.nl/Site/index.html

    BeantwoordenVerwijderen