Throw back your head and kiss it all goodbye

vrijdag 16 december 2016


2016 was een jaar dat ik me nog lang zal herinneren, ook al is het misschien beter om het grootste deel ervan snel te vergeten. Het had geweldig mooie hoogtepunten met het opstarten van mijn bijberoep en de publicatie van mijn eerste vertaling in de vorm van een boek dat mij nauw aan het hart ligt. Er was volop werk voor Zonen09 en ook onze korte en langere trips naar Etretat, Yport, Cadzand, New York en de zomer in Frankrijk (die nog niet geblogd geraakte) waren beslist mooie momenten.

2016 bracht echter ook minder fijne dingen. Veel werk, een pak stress, zorgen allerhande en uiteindelijk een ferme kortsluiting, daar in mijn tuin van 55 are in de Limousin. Alles zetten op 3 weken zomervakantie bleek duidelijk geen goede strategie.

Ik hield me daarna nog even staande, maar na een nieuwe knauw belde ik alle sociale activiteiten op mijn kalender af en kon ik alleen maar denken aan een hol onder de grond. Weg van alle verplichtingen. Weg van alle beslommeringen in mijn hoofd. Met dank aan familie en vrienden kreeg dat hol de vorm van een tuinstoel en een stapel boeken. De zon op mijn vel en mijn hoofd in een boek. Alleen die combinatie bleek de nodige rust te bieden. Het was zo onderhand wel duidelijk dat er meer aan de hand was dan 'slaap een beetje bij' en dat ik stevig ging moeten recupereren én mij bezinnen over mezelf en mijn situatie. Wat wilde ik? Wat wilde ik niet? Wat zou mij gelukkig maken?

Reizen, dat in elk geval. Alleen erop uit met mijn fototoestel in de hand.
Ander werk beslist ook.

Na heel veel piekeren, twijfelen en aanmodderen las ik op een avond de quote hierboven.

We zijn een goeie maand later...

Ik gaf mijn ontslag en tekende bij een nieuwe werkgever.
Ik heb een solo trip geregeld.
Volgende week ben ik voor het eerst helemaal alleen in een ander land.
Ik en mijn fototoestel en eindeloos veel zee, wolken en rotsen.

Things are looking good again.

Een welgemeende dank-je-wel aan zij die mij door deze periode praatten. Aan iedereen die praktisch bijsprong als ik er noodgedwongen weer eens alleen op uit wilde. Aan alle helpende handen en luisterende oren. Aan zij die mij met rust lieten als ik asociaal wou zijn, aan zij die mijn concertkaartjes overkochten, aan zij die mij zonder te weten wat er gaande was fijne muziek stuurden, vacatures en heuse inzichten. Aan koffie-partners-in-crime en long lost friends die plots weer heel dicht zijn. Dikke merci. I owe you.

17 opmerkingen:

  1. Veel goede moed, soms moet het even allemaal niet meer. Geniet van je trip, ik ben benieuwd naar wat het met je doet. Ik verplicht mezelf er soms toe, ik wil niet wachten, maar in jouw geval is dat anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een goede keuze, ik hoop dat 2017 een goed jaar voor je wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai ... veel op je bord de laatste tijd. BLij dat de vooruitzichten terug beter zijn. En volgend jaar gaan we hiken hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik las die quote daarnet op Pinterest en mij zei hij weinig, maar ik begrijp zó dat dat voor jou wel zo was, en het maakt mij blij om te lezen dat je ook naar dat stemmetje luisterde. Ik vind het altijd ontzettend dapper als gevoelsleven in woorden gevat en gedeeld wordt, en ik wens je het alle rust, liefde, schoonheid en metime van de wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik stuur je veel durf, Lies. Broodnodig, maar ook ik heb er een tekort aan. Ik trek er ook een paar dagen alleen op uit, dat wil ik al jaren, maar die durf ontbrak hier dus ook.
    Op naar een 2017 with lots of guts and lots of love. Van harte. 🖤

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 2017 wordt een jaar vol nieuwe horizonten denk ik. Veel plezier op je tripje op je eentje! Ik deed dat zelf ook voor het eerst afgelopen zomer: 10 dagen Parijs alleen met mijn fototoestel en het beviel me zo goed dat ik dat volgende week gewoon opnieuw doe :).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dappere , broodnodige keuzes maakte je, zo te lezen. Ik wens dat je de focus, de rust en het lef kan vasthouden. Knuffel x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die quote raakt mij zo hard. Ik laat me altijd leiden door angst.. wat een jaar heb jij er op zitten zeg, ik buig diep en ik wens voor jou dat 2017 wat roziger wordt. Take care, X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed dat je nu toch naar de signalen van je lichaam luistert, je zal ervaringen opdoen die je nooit zal vergeten. Geniet ervan, met elke vezel van je lijf, en je zal terugkomen als een ander mens!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Al lezend vroeg ik me wel regelmatig af waar jij al die energie vandaan haalde. Jammer te horen dat er inderdaad meer gedaan werd dan er energie was.

    Als ervaringsdeskundige vind ik het wel een waardevolle les geweest. Ik herken en erken nu sneller mijn grenzen. Wat voor sommigen dan weer egoïstisch overkomt, maar volgens mij zijn ze gewoon jaloers dat ik nee durf zeggen �� Nee, was het maar zo. Ik bekijk mezelf nog al te vaak als die saaie omdat ik weer niet meega naar een of andere sociale activiteit waarvan ik weet dat ze meer energie kost dan ik ervan terugkrijg.

    Vooral je jobwissel intrigeert me. Zelf durfde ik de stap niet zetten omdat ik niet meer in mezelf geloofde en er tout court gewoon geen energie voor had. Uiteindelijk werd ik ontslaan, en hoe pijnlijk dat ook was, het was goed dat zij de beslissing namen die ik zelf niet durfde maken (de manier waarop, dat is een heel ander, lelijk, verhaal).

    Benieuwd naar je nieuwe job dus en chapeau voor de stappen die je zette!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een moedige beslissingen ! Go for it !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ben zo blij dat je dit deelt met ons! Je was - en bent - een supervrouw! Maar het is fijn dat je ook de andere kant met ons wil delen. Want die kant delen velen van ons, denk ik. Ik vind het dapper van je, de keuzes die je maakt. Ik wens je alle geluk toe! En ja, die spreuk! Als ik daarop antwoord dan zou er bij mij veel moeten veranderen vrees ik :-) Maar wel een belangrijke om in mijn achterhoofd te houden! En wat zijn goede vrienden en familie veel waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo herkenbaar ... Leuk dat je dit met iedereen wil delen, want ik denk dat velen onder ons ooit al eens hetzelfde hebben meegemaakt. Het feit dat je al een paar knopen hebt doorgehakt, wil zeggen dat je klaar bent om er opnieuw voor te gaan. Veel succes en geniet maar van het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. knap, wat je allemaal gepresteerd hebt, en toch de moed gevonden om de pauzeknop in te drukken en een nieuwe job te zoeken. Veel plezier daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het leven is soms een moeilijke balans. Herkenbaar. Veel rust toegewenst en een weegschaal in evenwicht!

    BeantwoordenVerwijderen