Walking the South West Coast Path: Portland en omgeving

dinsdag 27 december 2016


'Waarom doe ik me dat toch aan?' dacht ik toen de wekker ontieglijk vroeg afliep. Ik ben dol op reizen plannen, maar oh boy, wat haat ik vertrekken. Gelukkig was er niemand wakker en kon ik mezelf niet opfokken, iets waar ik heel goed in ben als er volk in de buurt is. En zo stond ik - voor mijn doen - nog diep in de nacht rijtje te schuiven aan de trein in Calais. Aan de overkant was het nog vroeger, maar even mistig. Al een geluk dat ik best graag links rijd. In de eerste file van de dag zocht ik een BBC zender waar ik in een vreemde mix van stakende postbodes, zelfmoordcijfers en kerstliedjes terechtkwam.

Ik had 200 miles af te leggen aan de overkant van het kanaal voor ik ongeveer was waar ik zijn moest. Door ongevallen en wegwerkzaamheden deed ik daar ongeveer 4 uur over, iets meer dan ik van plan was, maar ach, het was vakantie voor iets, so why bother?


Omdat het vakantie was, en ik aan niemand verantwoording hoefde af te leggen, stopte ik ook in een piepklein dorpje waar er gewoon een mooi kerkje stond (Affpuddle, zo bleek later) en waar ik meteen aan de praat geraakte met een oud koppel. Dat deed ik daarna wel vaker, zowel het onverwachts stoppen als het babbelen met vreemden. Allebei ten zeerste aan te raden. Alleen op pad zijn heeft wel degelijk zijn voordelen.

DSC_0011
DSC_0001 DSC_0012
DSC_0013

De eerste wandeling bracht me naar Osmington Mills. Daar had ik een een aantal ledges moeten kunnen zien, maar door een landslip was de weg afgesloten. De Smugler's Inn zag er charmant uit en leek ideaal om te lunchen, maar was helaas potdicht. Terug naar Ringstead rijden om zo de kust te bereiken zag ik niet zitten, dus reed ik maar door naar de volgende halte.

Osmington Mills - The Smugler's Inn DSC_0038

Onderweg stopte ik nog even in Weymouth, nu een rustig badstadje, in de zomer waarschijnlijk niet zo mijn ding.

Weymouth
Weymouth DSC_0051


En dan reed ik eindelijk the Isle of Portland op, het zuidelijkste punt van Dorset. Eerste stop op het eiland: Chesil Beach ①, een barrier beach van 29 km lang, 200 meter breed en 15 meter hoog. Om het heel simpel te omschrijven: een gigantisch lange berg keien met aan beide kanten water: the beach aan de ene kant, the fleet aan de andere. Vanuit de hoogte heb je een geweldig zicht op de twee baaien. Chesil Beach maakt deel uit van de Jurassic Coast en is UNESCO erfgoed. Keien meenemen is dan ook ten strengste verboden. De plek maakt dat typische geluid als de golven de keien heen en weer rollen. En het is natuurlijk ook waar 'On Chesil Beach' van Ian McEwan zich afspeelt. Ik las het al eerder en nu nog eens opnieuw.

Portland_map On Chesil Beach
DSC_0123
On Chesil Beach DSC_0127
DSC_0096 DSC_0261


Na Chesil Beach was het een beetje dolen.

Portland is een eiland met geweldig veel wandelingen en mooie uitkijkpunten. Het plan was om een lange wandeling te doen, maar het was lichtjes beginnen te regenen en 3 uur wandelen in de regen bij 4°... daar had ik niet veel zin in. (Ok, als je de wandeling hebt aangeklikt zie je dat het mààr 5.2 km is, maar ik stop gemiddeld wel om de 10 meter.) Anyhow, ik wist dat ik ergens naar boven moest om Chesil Beach van bovenaf te fotograferen.
Dankzij het geweldige maps.me (top app, volledig offline en mannekes zo accuraat) reed ik met mijn ogen dicht naar het Portland Heights Hotel ②. Van daar heb je een geweldig zicht over Fortuneswell en Chesil Beach.
De olympische ringen verwijzen naar de Olympische Spelen van 2012 toen Portland en omgeving de locatie was waar de watersportwedstrijden plaatsvonden.
Bij helder weer heb je wellicht een geweldig zicht over Chesil Beach links, de haven rechts, en in de verte Weymouth en een mooi stuk Jurassic Coast. Nu was het net iets grijzer.

DSC_0280

Meer regen, ondertussen, waardoor ik Church Ope Cove ③ links moest laten liggen en ook maar heel kort stopte aan Cheyne Weares ④.

Cheyne Weares
DSC_0293 DSC_0307

In plaats van te stappen reed ik met de auto tot aan Portland Bill Lighthouse ⑤.

DSC_0338 DSC_0367
DSC_0346 DSC_0335

En maar goed ook, want de regen zorgde ervoor dat ik al snel doorweekt was. Maar wat een plek! Winderig, verlaten, met cabins, boten en een whim waarmee de stenen uit de groeves op en van de boten werden geladen.

Portland Bill LighthouseDSC_0372 DSC_0401
DSC_0370
DSC_0408
DSC_0397

DSC_0413 DSC_0516
DSC_0529
DSC_0429 DSC_0469
DSC_0485 DSC_0508

En dan uitgeteld terug naar Fortuneswell, waar ik bij een net gepensioneerde, artistieke leraar kunstgeschiedenis terechtkwam. Een avond vol inspirerende gesprekken!

DSC_0285
DSC_0238 DSC_0231



Gedachten van de dag:

· lang leve briefjes met de opeenvolging van de snelwegen, anders had mijn gps me waarschijnlijk 100 miles langs kleine wegen laten rijden
· maps.me is geweldig
· car parks zijn nog altijd betalend, ook in de winter, dus stukken van 50 pence en 1 pond zijn dringend nodig. Geen idee of ze ook effectief komen controleren. De rebel in mij stretcht de periode waarvoor ik betaal altijd een eindje, maar echt op mijn gemak ben ik toch niet (tenzij ik geweldig opga in het gebeuk van de zee, zoals vanavond).

6 opmerkingen:

  1. Mijn hart sprong op toen ik de woorden Chesil Beach las... zou dat van dat boek zijn?
    En ja hoor!
    Ik "las" het door het te beluisteren op een luistercd. Waaaw... die rustige stem in het "mooi" Engels. Het woord "squeamish" vergeet ik nooit meer. Wat een hartverscheurend boek over niet kunnen communiceren en daardoor je levensloop veranderen.
    Goede reis nog verder, moedig!
    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele mooie foto's van een mooi stukje Engeland!
    Ben benieuwd naar het vervolg van je reis ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om het verhaal te lezen en zo de instagram foto's aan te vullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat vind ik nu eens vreselijk dapper van je! En dan nog met de auto (links rijden en al). Ik hoop dat ik ooit het lef vind om iets dergelijks te doen.
    Prachtige foto's, trouwens (zoals steeds).

    BeantwoordenVerwijderen